Frank leverer

March 20, 2016

 

På torsdag ble jeg med en av mine store helter, Frank Nervik, kjent fra den norske dokumentaren ”Pels”, ut på Coco-Crunch leveranse. Min intensjon for kjøreturen var å bli bedre kjent med denne mystiske dyreverneren, få de siste oppdateringene fra produktsalgsdelen av bedriften vår, og forhåpentligvis få en opphetet samtale om pelsdyrindustrien.

 

 

Rett fra flyplassen, og filmfestival i Praha, tar Frank meg med opp til toppen av Telthusbakken, hvor Funky Fresh Foods flotte El-varebil står parkert. I Praha hadde ”Pels” to visninger(med både tsjekkisk og engelsk tekst) og han fikk svare på spørsmål. Mottakelsen var god kunne han fortelle, "det virket som alle i salen var dyrevernere". Under gåturen opp til bilen forteller han meg at han bor i seilbåt, sammen med sin kjære Camilla, som også jobber hos oss. "Vi er privilegerte, som begge får jobbe for, noe så sjeldent som, en helvegansk norsk bedrift", sier han ydmykt, før han rolig går i gjennom bestillingene og planlegger kjøreruta.

 

 

 

En Helsekost, på CC- Vest kjøpesenter ute i Lilleaker, har ringt og spurt om Coco Crunch etterforsyningene er på vei. De er tomme for de populære energibollene våre, som Frank kjører ut hver uke. Folket må få hamstret inn Coco Crunch til påska, vi har ingen tid å miste. Etter en kjapp tur innom lageret vårt på Mathallen, for å laste opp økologiske godsaker, er #Dennyetursjokoladen på vei ut til folket. Vidar og Frank på nye eventyr.

 

Frank forteller meg at han trives godt som sjåfør, et oppdrag han utfører en gang i uka. Resten av uka jobber han freelance med dyrevern, noen av oppdragene er lønnet gjennom organisasjoner. Rapporter, utredninger og research tar mye tid, men han synes det er verdt å sitte en del på rumpa for dyrene. Jeg prøver å grave dypere:  ”Har du egne prosjekter på gang?”. Frank svarer bare: ”Kanskje…”, med et yderst lurt smil. Mer vil han ikke fortelle meg, men jeg fikk en sterk følelse av at noe stort er på gang. Han holder min mystiske oppfatning av ham i live, den luringen.

 

 

Etter å ha lasset av både grønnkålchips, kokosmakroner, raw-kaker og Coco-Crunch hos storkunden Helios Colosseum, er vi i humør for litt hoderegning. Den kanskje aller største Coco-Crunch kunden vår er Smoothie Exchange, og den mest travle av utsalgsstedene til kjeden er selvfølgelig nede på Byporten. Regnestykket vi knekker i hodet går ut på at Frank leverte 8 esker med med 12 4-pakninger + 4 esker med 20 enkeltpakninger, på en uke. Hvor mange Coco-Crunch blir det? Hans lynkjappe hode(med litt hjelp av min skriveblokk) kommer raskt frem til at dette blir over 500(jeg finregner meg frem til 504). Dette var bare en av mange leveringer sist uke. Noe eksakt tall har vi ikke, men konkluderer med at det spises tusenvis av energikuler hver uke.

 

 

 

 

Frank er opptatt av El-bilens styrker og begrensninger, helt ute i Sandvika oppdager han vi er nede i 76% batteri. ”Hadde vi skullet helt ut til våre kunder i   Drammen og Lillestrøm, hadde jeg måttet kjøre svært forsiktig. ”Noe jeg selvfølgelig gjør uansett”(Frank ba meg understreke dette). Videre kan han fortelle om at han midt på vinteren kler seg godt for å slippe og bruke opp batteriet på varmeviftene. ”Ratt og setevarme holder le